مقایسه انواع cms

مقایسه انواع cms

سیستم مدیریت محتوای وب که با نام اختصاری WCMS شناخته می‌شود، یک سیستم نرم‌ افزاری است که ابزارهای از پیش آماده‌ای برای نوشتن مطالب، درج تصاویر و پیوندها و به‌طور کلی مدیریت یک یا چند وب‌سایت دارد و به کاربران اجازه می‌دهد حتی با دانشی اندک در زمینۀ زبان‌های برنامه‌نویسی وب یا زبان‌های نشانه‌گذاری، محتوای وب‌سایت خود را به سادگی ایجاد و مدیریت کنند.

در کل سیستم مدیریت محتوا نرم افزاری می باشد که شما می توانید از طریق آن وب سایت خود را طراحی و پیاده سازی کنید.اکثر آن ها با زبان PHP برنامه نویسی شده اند و دارای دیتابیس می باشند.کار با سیستم های مدیریت محتوا بسیار ساده تر از نرم افزار های دیگر طراحی سایت می باشد.

قبل از پیدایش این سیستم ها اکثر وب سایت ها به صورت استاتیک بودند و پایگاه داده ای نداشتند.برای تغییرات در وب سایت نیازمند دانش لازم و کافی کد نویسی بود همچنین برای تغییر یک قسمت باید تمامی قسمت ها تغییر پیدا می کردند به همین دلیل کار با استفاده از آن ها بسیار ساده تر شد.

طبق گزارش جامعه ی آماری که در سایت w3techs.com  منتشر شده است 58.7% از مردم جهان از سیستم مدیریت محتوای وردپرس ، 7 % از جوملا و 5 % از دروپال استفاده می کنند

مقایسه انواع cms

در ادامه به معرفی چند سیستم مدیریت محتوای معروف می پردازیم:

1-سیستم مدیریت محتوای وردپرس WordPress

وردپرس، یک سیستم سایت ساز و پکیج راه انداز وب سایت و وبلاگ (از هر نوع و هر مدل است) که به صورت رایگان شما می تواند آنرا بر روی فضای اینترنتی خود نصب کنید و سپس وب سایت خود را به طور کامل با جزئیات و امکانات متفاوت و طرح دلخواه بر روی آن راه اندازی کرده و مطالب و بخشهای مختلف آنرا مدیریت کنید.

وردپرس به دلیل قدرتی که داره میشه وردپرس رو مدیریت محتوا نامید یا به اصطلاح آن را نرم افزار  شناخت , که به صورت اوپن سورس open source می باشد اوپن سورس ( یعنی متن باز ) که هر کس می توان ان را تغییر دهد . وردپرس در سال 2003  توسط مت مولوگ ارائه شد مت مولوگ توسعه دهنده ی اصلی وردپرس می باشد نام وردپرس توسط دوست مت مولوگ Christine Selleck انتخاب شد و از آن زمان نام این مدیریت محتوا را وردپرس نامیدند. وردپرس با زبان معروف و قدرتمند php  نوشته شده و از پایگاه داده  ( دیتابیس datebase ) قدرتمند و حرفه ای Mysql برای ذخیره داده ها استفاده می کند. از دلایل اصلی ایجاد وردپرس سادگی کار با آن است و برای راحتی کاربران ایجاد شده است.

اهداف اصلی ایجاد ورد پرس

دو هدف اصلی سازندگان وردپرس راحتی کاربر در کار با این سیستم و رعایت استاندارد های جهانی هست. بهمین منظور شاید شما امکاناتی را که در یک CMS مشاهده می کنید بطور تمام و کمال در وردپرس نمی بینید. به همین منظور سازندگان وردپرس با کد نویسی دقیق و کامل و در اختیار قرار دادن امکانات و API های فراوان برای توسعه دهندگان این امکان رو ایجاد کرد که دیگران بتوانند براحتی اقدام به ساخت و توسعه افزونه برای وردپرس بکنند.

انعطاف پذیری وردپرس نسبت به دیگر سیستم ها

وردپرس یک مدیریت محتوای کاملا انعطاف پذیر می باشد که هر کسی با دانش اندک می تواند به راحتی یک وبگاه برای خود ایجاد و آن را مدیریت کند. و همچنین می توان به راحتی هر نوع سایتی را با وردپرس راه اندازی کرد از یک وب گاه ساده گرفته تا پیشرفته مثلا راه اندازی سایت تجاری , خبری , فروشگاهی و حتی یک سایت تک صفحه ای برای معرفی یک محصول اما به صرفه بودن حرف اول رو میزنه که با مشاوه با طراحان وب می توانید به راحتی یک وب گاه پرتالی قدرتمند راه اندازی کنید .

برای نصب و راه اندازی این سیستم مدیریت محتوا محبوب بر روی هاست ، ابتدا میبایست نرم افزار آن را از سایت رسمی وردپرس یا پشتیبان رسمی فارسی آن دانلود کنید سپس بر روی هاست خود آپلود نمایید ، پس از آن از طریق آموزش ها و مستندات وب جهت نصب وردپرس اقدام به نصب و پیکربندی آن نمایید.
لازم به ذکر است این اسکریت به صورت رایگان در برخی از پلان های هاستنگ میزبان ها ، قابل نصب و ارائه آن پس از خرید محصول می باشد.

2- سیستم مدیریت محتوای جوملا Joomla

 

 

جوملا (به انگلیسی: Joomla‌) نام یک چهارچوب مدیریت محتوای آزاد و باز متنی (به انگلیسی: Open Source)است که مخصوص انتشار محتوای وب است. جوملا در یک چارچوب نرم‌افزاری تحت وب مدل-نما-کنترل‌گر ساخته شده که می‌تواند به طور مستقل از سیستم مدیریت محتوا استفاده شود.

جوملا به زبان  phpنوشته شده‌است و از پایگاه داده قدرتمند mysql  استفاده می‌کند.

قابلیت‌های جوملا! شامل امکان بارگذاری موقت در حافظه برای بهبود کارایی (caching)، ایجاد فهرست خودکار، ارسال خبر از طریق قالب RSS، ارائهٔ نسخه قابل چاپ، بخش‌های کوتاه خبری، تالار گفتگو، نظر سنجی، تقویم، جستجوی اینترنت و پشتیبانی از زبان‌های متعدد (از جمله فارسی) است.

علاوه بر امکانات پایه، افزونه‌هایی (شامل کامپوننت، ماژول، پلاگین، قالب، بسته زبان) هستند که به امکانات جوملا می‌افزایند. بیش از ۱۰٬۲۰۰ افزونه، رایگان و تجاری در شاخه رسمی افزونه‌های جوملا وجود دارد.

جوملا در نگاهی ساده

بسته نرم افزاری جوملا! طوری طراحی شده که حتی کاربران عادی هم می توانند آن را به سادگی نصب کنند. اکثر کاربران در نصب و استفاده از نرم افزار جوملا فارسی به مشکلی بر نخورده اند کما اینکه کاربران مبتدی از پشتیبانی فراوان برخوردارند. در حال حاضر ما از تعداد زیادی فعال و علاقه مند، و بیش از چندين هزار نفر کاربر و برنامه نویس در انجمن هاي خود برخورداریم که این تعداد همواره در حال افزایش است.

هنگامی که جوملا! نصب و آماده به کار شد، حتی کاربران مبتدی میتوانند به سادگی محتوا را اضافه و یا ویرایش، عکس ها را بروزرسانی و اطلاعاتی را که جربان حیاتی شرکت شماست کنترل کنند. هر شخصی  با دانش مقدماتی پردازش متن میتواند یک سایت مبتنی بر جوملا! را مدیریت کند.

توسط یک واسط مبتنی بر مرورگر اینترنتی شما قادر خواهید بود تا به راحتی مطالب یا اخبار جدید را اضافه، صفحات پرسنلی، لیست مشاغل و عکس های محصولات را کنترل و تعداد نامحدودی بخش و مطلب روی سایت خود ایجاد کنید.

مزیت های جوملا

مزیت جوملا نسبت به سایر سیستمهای مدیریت محتوا قابلیت گسترش آسان، امکانات فراوان، تیم های پشتیبانی فعال و گسترده آن است. از سوی دیگر مزیت آن نسبت به سایر فریم ورک های PHP ساختار شناور آن است که به گسترش دهنده امکان میدهد به صورت کامل یا جزئی از مدل نرم افزار ی MVC استفاده کند.

از دیگر مزیت های این فریم ورک، کتابخانه های گسترده آن و ارتباط صحیح و منطقی بین کتابخانه های آن است. این نرم افزار به دلیل قابلیت استفاده بصورت فریم ورک جهت گسترش آن و ساخت افزونه ها و نیز از دیگر سو امکان استفاده کاربران نهایی از این افزونه ها جامعیت زیادی از سامانه های وب در اختیار گرفته است.

3-   سیستم مدیریت محتوای دروپال Drupal

دروپال یک فریم ورک قدرتمند و انعطاف پذیر برای توسعه نرم افزار های تحت وب است. البته از آن با عناوینی چون فریم ورک مدیریت محتوا و یا سیستم مدیریت محتوا (CMS) نیز نام برده می شود. ولی در سال های گذشته معماری داخلی آن و امکاناتی که توسط هسته آن و یا توسط ماژول های توسعه یافته برای آن ارائه می شود، نشان داده است که برای تولید بازه وسیعی از نرم افزار های مبتنی بر وب مناسب است.

یکی از مهمترین ویژگی های دروپال که آن را از سیستم مدیریت محتوا های دیگر متمایز می سازد، معماری و ساختار مهندسی شده آن است که با اصول طراحی نرم افزار نظیر قابلیت توسعه، انعطاف پذیری بالایی را ایجاد می کند و برنامه نویس وب یا طراح وب را برای انجام هر کاری قدرتمند می سازد.

این CMS ساده و قدرتمند در عین انعطاف پذیری زیاد به دلیل معماری داخلی و همچنین ماژول هایی که برای دروپال روز به روز در حال توسعه هستند توانایی تولید نرم افزار های جامعی تحت وب را دارد.

علاوه بر خصوصیات تکنیکی و مهندسی، متخصصان وب بی شماری از نقاط مختلف جهان، یک جامعه مجازی فعال برای پشتیبانی و توسعه دروپال فراهم کرده اند. ماژول ها (module)، قالب ها (theme) و ترجمه های بسیاری برای دروپال به صورت رایگان ارائه شده و می شود. همین طور سرویس های تجاری و تخصصی بسیار زیادی برای پشتیبانی از کاربرد دروپال در توسعه وب سایت ها در سراسر دنیا ایجاد شده است. بنابراین چنین مشارکتی از سوی متخصصان وب به پیشرفت و توسعه دایره استفاده از دروپال کمک کرده و طراحان و برنامه نویسان وب را برای استفاده از این سیستم دلگرم می سازد .

ویژگی­های مهم drupal

ویژگی­های مهم drupal را می­توانیم به شرح زیر نام ببریم.

یک cms ساده، قدرتمند، انعطاف پذیر و رایگان.

ساختار ماژولار که به واسطه آن می­توانید امکانات مورد نیاز خود را با استفاده از ماژول­های موجود به راحتی اضافه نمایید.

multy language یا پشتیبانی قالب­های drupal از چند زبانه بودن سایت، شما می­توانید یک سایت با زبان­های مختلف مثل فارسی انگلیسی و… داشته باشید.

امنیت: با drupal دیگر دغدغه امنیت وب سایت خود را نداشته باشید. تیم امنیتی دروپال به شدت مراقب امنیت هسته و ماژول­های دروپال هستند و در صورت مشاهده باگ امنیتی در آنها به روز رسانی­های لازم را انجام می­دهند و شما نیز می­توانید با آپدیت به سادگی سایتی ایمن در اختیار داشته باشید.

یادگیری آسان و در دسترس بودن منابع آموزشی نظیر متون آموزشی، ویدیوهای آموزشی، پادکست های آموزشی مرتبط با drupal.

4-   سیستم مدیریت محتوای بلاگر blogger

اگر شما یک نویسنده ی وبلاگ هستید،به احتمال زیاد به دنبال بهترین سایت برای ساختن وبلاگ خود بوده اید. در این پست تفاوت های محدودیتی بلاگر گوگل و سایتس گوگل را با هم می خوانیم

تعداد پست ها:هیچ محدودیتی وجود ندارد.همه ی آن ها در حساب شما ذخیره خواهند شد(مگر آنکه خودتان حذف کرده باشید)چه پست ها پابلیک باشند یا محدود.

حجم پست ها:محدودیت خاصی ندارند اما در پست های طولانی و حجبم ممکن است محدودیتی داشته باشد

در سال ۲۰۰۶ شرکت گوگل به کسانی که جی میل داشتند اجازه داد تا با بلاگر وبلاگ بسازند.

با استفاده از برنامه نویسی وب طراحی صفحه و اشکال وبلاگ از طریق کشیدن و رها کردن (drag-and-drop) میسر شد

بلاگر(blogger) یک سایت اینترنتی میزبان برای ایجاد و نوشتن وبلاگ بصورت رایگان است.

5-   سیستم مدیریت محتوای تایپو3 TYPO3

TYPO3 یک سیستم مدیریت محتوا متن باز برای اهداف مهم در وب و اینترانت می باشد . مادامی که از یک مجموعه از رابط ها و توابع و ماژول های آماده آن استفاده کنید ، از قابلیت انعطاف پذیری و توسعه پذیری آن لذت می برید.

TYPO3 محبوب و رایگان، یک سیستم مدیریت محتوای با منبع باز است. این انعطاف پذیری به شما اجازه ساخت یک وب سایت قدرتمند و پیچیده را میدهد.

با مراجعه به این سایت می توانید آخرین نسخه ی این سیستم مدیریت محتوای محبوب را تهیه نمایید.

این سایت ساز تا حدی مناسب و دارای امکانات قابل قبولی نیز می باشد ولی به خاطر پشتیبانی و ساختاری که دارد برای ما فارسی زبانان دارای استفاده ی چندان مناسبی نخواهد بود.

برخی از سیستم های مدیریت محتوا به صورت اختصاصی به جهت ایجاد وب سای های فروشگاهی تعبیه شده اند و فقط برای سایت هایی با موضوع کسب و کار الکترونیک (E-Commerce) مناسب می باشند.

بسیاری از توابع با پسوند خود برنامه نویسی بدون نوشتن کد می توان یکپارچه. در حال حاضر بیش از 4000 الحاقات در اکثر موارد از دیگر ارائه دهندگان خدمات هستند و رایگان در دسترس هستند. موجود عبارتند از: اخبار و سیستم های فروشگاه یا انجمن های بحث و گفتگو. سیستم برای زبان های مختلف و توسط کاربران و توسعه دهندگان مراقبت جامعه در جهان استفاده می شود. TYPO3 متعلق دروپال و جوملا! از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا در این زمینه از نرم افزار آزاد.

تخمین زده می شود که بیش از 300.000 نسخه TYPO3 در سراسر جهان استفاده می شود. TYPO3 تقاضا برای قابلیت عملکرد و تنظیمات سرور مورد استفاده قرار دهد. دوره آموزش برای توسعه دهنده وب سایت هفته چندین ماه برای یک نویسنده یا سردبیر، معمولا چند ساعت است. یک برنامه نویس می خواهد به راه اندازی وب سایت TYPO3 هند تبدیل شده است به شدت درگیر در قانون با زبان پیکربندی، TypoScript.

وجه داشته باشید که پس از انتخاب سیستم مدیریت محتوای وب سایتتان ، جهت راه اندازی وب سایت به زیرساخت آن نیاز دارید ، زیرساخت راه اندازی یک وب سایت سرویس هاست و دامنه آن می باشد ، اغلب مشتریان سرویس های هاستینگ پس از خرید هاست و نصب سیستم مدیریت محتوا بر روی آن به جهت زیبا جلوه دادن وب سایت خود یک قالب تهیه می کنند و بر روی سایت سازشان نصب می نمایند .