رتبه الکسا چیست

الکسا را بهتر بشناسید

الکسا (به انگلیسی: Alexa) یکی از زیر مجموعه‌های شرکت بزرگ آمازون است. الکسا در آوریل سال ۱۹۹۶ کار خود را آغاز کرد و روز به روز دامنه خدمات و فعالیت خود در سطح اینترنت را گسترش داد و امروزه به‌عنوان یک منبع مفید از داده‌های وب‌گاه‌های اینترنتی شناخته می‌شود. رتبه الکسا بعد از پیج رنک گوگل، برای صاحبان وب‌ها اهمیت زیادی دارد.

الکسا یک وبسایت معتبر بین المللی می باشد که با در نظر گرفتن پارامترهای مختلف و همچنین وب سایتها اقدام به رتبه بندی آنها می نماید. این رتبه بندی دارای رنجی از یک تا چند میلیون می باشد هرچه ربته شما به یک نزدیک شود اعتبار سایت شما افزایش میابد.

تا کنون از خودتان پرسیده اید که این سایت چگونه ترافیک سایتها و رتبه آنها را تعیین میکند.سایت الکسا همانند سایتهای گوگل و یاهو دارای یک نوار ابزار مخصوص به خود است که کاربران میتوانند با نصب آن، از امکانات سایت الکسا استفاده نمایند. یکی از کارهایی که این نوار ایزار انجام میدهد این است که تمام بازدیدهایی را که کاربر انجام میدهد را به سایت الکسا گزارش می دهد. سایت الکسا با توجه به این گزارشها، آمار ترافیک سایتها و رتبه آنها را ارائه می کند.

با نصب نوار ابزار در پایین مرورگر رتبه ی جهانی سایت و نمودار آماری سایت مربوطه نمایان و رسم می شود.

الکسا چگونه کار میکند؟

بی شک یکی از مهمترین ابزارها برای هر مدیر آمار است.

الکسا هم آمار ارائه میکند، روش کار الکسا ساده است و شاید غیر منصافنه به نظر برسد، ولی آمار الکسا خصوصا در رتبه های زیر 100 هزار بسیار به واقعیت نزدیک است و از همین رو مورد توجه وب مستر ها قرار گرفته.

الکسا بر اساس بازدید کاربرانی که نوار ابزار الکسا را در مرورگر خود نصب کرده اند، به وب سایتها رتبه می دهد و امکان بررسی آمار و تعدا بازدید کاربرانی که این نوار ابزار را نصب نکرده باشند، ندارد.

هر چند الکسا در توصیف خود به سایر منابع نیز اشاره نموده ولی واضح نیست چه منابع دیگری برای الکسا اطلاعات جمع آوری میکنند: به تعبیر دیگر الکسا لیستی از وب سایتهای اینترنتی است که بر اساس ترافیک و تعداد بازدید مرتب سازی شده و اگر وب سایتی در منطقه خود مثلا ایران جزو 50 یا 100 وب سایت اول آن نمایش داده شود مشخص کننده ارزش بالای این سایت از لحاظ تجاری نیز خواهد بود زیرا وب سایتهای دیگر سعی می کنند با پیدا کردن سایتهای پر ترافیک از آنها برای دریافت لینک یا نمایش تبلیغات استفاده کنند که موجب افزایش در آمد و ارزش سایتهای پربازدید خواهد شد.

آیا رتبه الکسا اهمیت دارد؟

در کنار همۀ این گفته ها، رتبه بندی الکسا در کنار مزایای خود، معایبی نیز دارد.

مزایای رتبه بندی الکسا

ترافیک الکسا را می توان به عنوان یک ابزار رقابتی هوشمند به کار برد اما شما باید این حقیقت را در نظر داشته باشید که در آن حجم نمونه مخاطبان بسیار کوچک است. تنها کافیست آدرس سایت رقیب خود را در بخش Compare Sites وارد کنید و تلاش های بازاریابی خود را با سایر رقبا بسنجید.

برخلاف پیج رنک گوگل، در سیستم رتبه بندی الکسا هر چقدر عدد بدست آمده کوچکتر باشد بهتر است.

این گزینه به وبمسترها و تبلیغ کنندگان کمک می کند پتانسیل واقعی بازاریابی را در سایت خود مشاهده کنند. هرچقدر رتبه الکسای سایت شما بهتر باشد، افراد تمایل بیشتری برای خرید فضای تبلیغات در سایت شما خواهند داشت.

صفحات شخصی یا وبلاگ ها نیز همانند سایت های معمولی در نظر گرفته می شوند و به روش یکسان مورد مطالعه و بررسی الکسا قرار می گیرند. آنها حتی علامت متمایز را نیز دریافت می کنند.

از آنجایی که رتبه بندی الکسا اطلاعاتی را در مورد سایت در اختیار شما قرار می دهد پس یک ابزار خوب برای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر خواهد بود.

آیا میتوان در رتبه الکسا تقلب کرد.

باتوجه به اینکه در ایران بسیاری از مدیران سایت‌ها برای تبلیغ محصولات و وبسایت خود از رتبه و آمار الکسا برای انتخاب وبسایت تبلیغ کننده استفاده می‌کنند، از چند سال گذشته روش‌هایی برای افزایش دروغین رتبه الکسا به وجود آمده است. روش پاپ آپ هرچند از رتبه سایت مبدأ می‌کاهد اما رتبه سایت تبلیغ شده را به شکل کاذب بهبود می‌بخشد. در واقع باید به موارد دیگری جر رتبه الکسا نیز مانند مدت زمان حضور کاربران اینترنتی در سایت توجه کرد.

مدت زمان لازم برای کسب رتبه الکسا (Alexa)

اگر به تازگی سایت خود را راه اندازی کرده اید، برای اینکه در قسمت نمایش اطلاعات سایت الکسا جایی داشته باشید، پس از عضویت در آن و ثبت آدرس خود، معمولا باید مدتی بین 1 تا 3 ماه از ثبت سایت شما بگذرد و از طرفی هرچه بازدیدکننده سایتتان بیشتر باشد، شانس شما بیشتر خواهد بود؛ لذا می توان گفت بهترین کار برای کسب رتبه بالاتر (البته در سیستم الکسا هرچه عدد شما کم تر باشد یعنی رتبه شما بالاتر است!) تلاش در جهت انتشار مطالب بهتر و مفیدتر و اهمیت قائل شدن برای مخاطبان است؛ به این ترتیب هر چه که فعالیت شما در وب مستمر و با کیفیت باشد، سایت الکسا نیز اهمیت بیشتری برایتان قائل شده و نوع تجزیه تحلیل و آمارهای ارائه شده آن نیز به مرور زمان متفاوت خواهد بود.