اگر کسب و کار اینترنتی دارید یا صاحب یک وب سایت هستید و یا می‌خواهید یک وب سایت راه اندازی کنید ، مهمترین موضوع برای شما به عنوان مدیر وب سایت آشنایی با اصول بازاریابی اینترنتی یا اینترنت مارکتینگ است .

بازاریابی اینترنتی و یا بازاریابی آنلاین یعنی بازاریابی و فروش مستقیم از طریق وب و ایمیل ، بازاریابی اینترنتی به طور معمول نوع پیشرفته بازاریابی سنتی مانند تبلیغات رادیویی، تلویزیونی و روزنامه ای می باشد . تبلیغات اینترنتی نوعی از تبلیغات است که بدلیل ارزان بودن ، ماندگاری زیاد و فراگیر بودن آن همزمان با رشد ابزارهای اطلاع رسانی و روابط عمومی جایگاه خاصی را در بین تبلیغاتچی‌ها باز کرده است.

بازاریابی اینترنتی به بیان ساده شامل فعالیت هایی می باشد که در وب سایت خود ، شبکه های اجتماعی و سایر وب سایتهای اینترنتی انجام می دهیم تا کاربران در سراسر دنیا با محصولات و خدمات ما آشنا شوند و نسبت به خرید محصولات و خدمات ما اقدام کنند.

راه اندازی وب سایت نقشی ویژه در فرایند بازاریابی اینترنتی بازی می کند و بدون داشتن وب سایت نمی توان بازاریابی موفقی را تجربه کرد.

بازاریابی اینترنتی چیست ؟

بازاریابی اینترنتی نوعی بازاریابی است که در آن با استفاده از ابزار ارتباطات جمعی ، نظیر اینترنت و شبکه های اجتماعی افراد اقدام به معرفی محصولات و یافتن مشتری برای آن می نمایند . این نوع از بازاریابی به این دلیل که نیاز به سخت افزار خاصی نداشته و در همه ساعات شبانه روز در دسترس می باشد ، بسیار مورد توجه بازاریابان و کسانی که در امر تبلیغات فعال می باشند قرار گرفته است .

اقدامات بازاریابی آنلاین

شما اگر قصد ایجاد یک “کسب و کار اینترنتی” دارید ، ناچارید برای بهتر دیده شدن و جلب اعتماد بیشتر ، به سراغ طراحی وب سایت بروید . ایجاد ترافیک برای وبسایت از اهداف بازاریابی اینترنتی محسوب می شود که شامل دو روش بازاریابی درون گرا و برون گرا می باشد.
در بازاریابی درون گرا ، بیشتر توجه مدیران وب سایت ها به تولید محتوای سودمند برای مخاطبان شان می باشد که البته در تولید این محتواها ، توجه به کیفیت حرف اول را می زند .

دقت نمایید که “بازاریابی محتوا” به علت اثر بخشی طولانی مدت و همچنین پروسه زمانی طولانی می تواند یک رابطه طولانی دو طرفه را بین سایت شما و مخاطبان تان فراهم کند . فقط برای ایجاد تنوع سعی کنید از انواع محتوا چه دیداری وچه شنیداری بهره ببرید ، حتی با نشر همین محتواها در شبکه های اجتماعی یا وبلاگ شخصی خود به بالا رفتن ترافیک و سئو سایت تان کمک کنید.

انواع روش های بازاریابی در اینترنت

تبلیغات بصری

در این روش بنرها و تصاویر تبلیغاتی محصول شما در سایت های پر بازدید قرار گرفته و از این راه محصول شما به دیگران معرفی می گردد. ساده ترین نوع بازاریابی اینترنتی یا اینترنت مارکتینگ این روش می باشد که بسیار مورد توجه بوده و بسیار پر بازده می باشد.

بازاریابی محتوایی

در این روش بازاریابی اینترنتی ، فرد بازاریاب با استفاده از در اختیار گذاشتن خدمات رایگان ، اقدام به جذب مخاطب نموده و پس از آن اقدام به تبلیغ محصول خود می نماید . این روش معمولا با تولید محتوای علمی و جذاب سعی در جذب مخاطب داشته و پس از آن با جهت دار کردن محتوای تولید شده ، به جذب مشتری می پردازد.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ از قدیمی ترین انواع بازاریابی اینترنتی می باشد که در آن افراد با استفاده از فرستادن محتوای تبلیغاتی سعی در جذب مشتری دارند . در این روش گاها افراد ایمیل های جذاب برای مخاطبین خود ارسال نموده و سعی در ترغیب آن ها برای بازدید از وبسایت محصول و در نهایت خرید محصول می نمایند.

سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو

تقریبا می توان گفت که اگر ما به دنبال چیزی در گوگل بگردیم، همیشه اولین صفحه و حتی اولین پیشنهاد گوگل را به عنوان نتیجه جستجو انتخاب کرده و وارد آن وب سایت خواهیم شد . برای بازاریابان حرفه ای این قضیه بسیار اهمیت دارد که اولین نتیاج جستجو وب سایت های مربوط به محصولات آنان باشد .

به مجموعه تکنیک هایی که باعث می شود یک مطلب خاص جزو اولین یافته های موتورهای جستجو ، نظیر گوگل باشد، تکنیک بهینه سازی موتور های جستجو یا سئو می گویند . این روش یکی از بهترین روش ها برای معرفی محصول محسوب شده و هم اکنون افراد بسیاری روی آن کار می کنند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی یکی از مکان هایی می باشد که پتانسیل بسیار زیادی در امر تبلیغات را دارا می باشد. اکثر شرکت های ارائه دهنده محصول ، یک صفحه مخصوص به معرفی محصولاتشان در شبکه های اجتماعی دارا می باشند . بسیاری از این شبکه ها ، نظیر اینستاگرام و فیسبوک ، به طور کلی امکاناتی را برای داشتن صفحات تجاری ارائه می دهند که برای معرفی محصولات بسیار مفید می باشد.

اصول بازاریابی اینترنتی

در بازاریابی اینترنتی ، اولی کاری که باید به صورت صحیح و کامل انجام شود ، شناخت بازار است . این کار باعث می شود که شما به عنوان یک بازاریاب ، به راحتی و سادگی بتوانید ، با کمترین هزینه به هدف خود که فروش بیشتر است برسید .

چه شما برای کالای خود بازاریابی می کنید ، و چه برای فروش یک کالا پورسانت می گیرید ، باید اشاره کرد که اگر ندانید کالا یا خدماتی که می خواهید بفروش برسانید را کجا و تحت چه شرایطی باید عرضه کنید ، موفق نخواهید شد . شناخت بازار باعث شده است که بسیاری از افراد در این عرضه خوب ظاهر شوند .

کسانی هم که می‌خواهند تازه کار بازاریابی اینترنتی را شروع کنند، در صورت شناخت کامل و تجزیه و تحلیل آن به راحتی می‌توانند موقعیت خود را تثبیت کنند و رشد نمایند.

در بازاریابی اینترنتی ، داشتن یک وب سایت بسیار مهم است . درست است که داشتن سایت لازم و ضروری نیست ، یعنی بدون آن هم می‌توانید تبلیغات کنید ، اما تاثیر داشتن یک سایت در بازاریابی اینترنتی به قدری زیاد است که خیلی از متخصصین بدون سایت بازاریابی اینترنتی را مقدور نمی‌دانند . پس به این موضوع هم  باید توجه شود.

کلید موفقیت در بازاریابی اینترنتی یا اینترنت مارکتینگ ، بازدید بالاست . چه یک سایت یا وبلاگ دارید و چه می‌خواهید یک تبلیغ را در مکانی از اینترنت قرار دهید ، باید بازدید بالا برای یک کالا یا خدمات جذب کنید . اینجاست که می توان گفت شما در کار خود به عنوان یک بازاریاب موفق ظاهر شدید . پس ترافیک با درآمد در اینترنت عجین شده است و به هیچ عنوان از هم جدا نمی شوند.

به کارگيری آخرين روش های اینترنت مارکتینگ , بازاریابی اینترنتی و تبليغات الکترونیکی جهت افزايش فروش و ايجاد استراتژی بازاريابی محصول توسط لیزارد وب